5 Şubat 2012 Pazar

Android Programlama III- Buton Ekle,Tıkla,Sonuç Al I

Selam. "Android dediler geldik" mi? Hadi başlayalım o zaman =)

Ne mi yapacağız? Oha, İstanbul Türkçe'me gel. Buton ekleyeceğiz,butona tıklayacağız ve ekrana bir şeyler yazdıracağız.

Bir önceki gönderide nasıl proje oluşturulduğunu Akif arkadaşımız gösterdiği için burayı bildiğinizi varsayıp geçiyorum.İşte el değmemiş projemizin görüntüsü:




Layout'a Buton Ekleme

Projemizi açtıktan sonra sırasıyla res>>>layout>>>main.xml dosyalarını açıyoruz. Graphical Layout menüsü seçili bir şekilde önümüze geliyor. Palette'in sağ tarafındaki aşağı bakan oka tıklayıp "Show icon and text"'i seçerseniz benimki gibi bir palette görünümü elde edersiniz.Şimdi sakin bir şekilde Form Widgets'i açıp oradan Button'u sürükleyip yandaki karanlığa bırakıyoruz.




Button ve TextView ayarlarını main.xml'de düzeltme

Graphical Layout'un yanındaki main.xml'e tıklayıp ayarları aşağıdaki gibi yapınız:



TextView zaten kendisi hazır geldiği için,ona sadece bir id eklemeniz gerekir. Ya da hazır geleni silip, graphical layout'tan bir tane textView sürükleyebilirsiniz,bu textView1 id'si ile beraber gelir.

id olayı bu kullanacağımız widgetlerin kimlik numarası gibi bir şey.Bunların üzerine programlama işlemlerini bu id'ler ile gerçekleştireceğiz.

layout_width, widget'ın genişliği ve layout_height'ta widget'ın boyunu belirtir.

fill_parent>>>ekranı doldurur.
wrap_content>>>içerik kadar doldurur.

Son olarak android:text ile bu widget'lara isim veririz.Ekranda hangi ad ile görünmesini istiyorsak, o adı veriyoruz.Bu örnekte string>>>values kullanmadan yazdım bu isimleri ama diğer örneklerde string>>>values kullanarak yapacağız.


Java ile aktiviteyi programlama

Şimdi ButonTiklaYaziCiksinSanaActivity.java'yı tekrar açıp kodlamaya başlayalım.Aşağıdaki resimde olduğu gibi Button ve TextView tipinde objeler oluşturalım.Hatamızı Ctrl+Shift+O'ya basıp,gerekli Button ve TextView sınıflarını kodumuza davet(import) ederek düzeltebiliriz.



Şimdi de onCreate metodu içinde Button ve TextView'lerimizi layout'tan aldığımız id'ler ile yaratalım.




Butonu tıklanabilir kıvama sokma

Bunun bildiğimiz 3 tane yolu var ve biz bu örnekte birincisini göreceğiz.Buton objemiz için setOnClickListener metodunu çağırıp,içinde de parametre olarak onClick metodunu yaratıp içini butonun yapmasını istediğimiz işlemle dolduracağız.

setOnClickListener'ı yazdıktan sonra parantezleri açıp içine new yazın ve ondan sonra ctrl+space' e basıp gelen pencerede viewOnClickListener() 'ı seçin.




setOnClickListener'ın noktalı virgülü gelmediyse ekleyiveriyoruz.Daha sonra ctrl+shift+O yapıp gerekli android.view.View.OnClickListener'ı import ediyoruz.




Butona tıklanıldığında yapılmasını istediğimiz işlem

Butona tıklanıldığında bize ekranda yeni bir yazı göstermesini istediğimiz için onClick metodu içine textView1 objemiz için setText() metodunu çağırıp ekranda gösterilmesini istediğimiz yazıyı parametre olarak yazıyoruz.Tekrar söylüyorum bu yazıyı string>>>value olarakta yapabiliriz ki bu en doğru olanı ama yine de çeşitli örnekler görmemiz için bu seferlik böyle yazdım.



Tamamdır. Artık butonumuz ona tıklanıldığında ne yapacağını biliyor. Zeka küpü, maşallah! Hadi bakalım emulator'ı çalıştırma vakti, ki bu da bir önceki gönderide anlatıldığı için direk sonuçları paylaşıyorum:

Tıktan Önce:



Tıktan Sonra:



Evet, seni çılgın, hala tıklamaya devam mı ediyorsun? Şimdilik pek bir şey olmuyor ama ilerleyen bölümlerde takip etmeye devam edersen tıkla geri dönüş olayını da anlatacağız.

Ben keyifle hazırladım, umarım sizin içinde yararlı olmuştur, sormak istediğiniz bir nokta olursa yorum kısmına ekleyin lütfen sorunuzu.

Sürç-ü lisan ettiysek asdasdassas.

Uygulamayı buradan indirebilirsin.

Android Programlama II - Merhaba Dünya!

Herkese merhaba.

Bu yazıda programcılıkta artık gelenek haline gelmiş bir uygulama olan Merhaba Dünya uygulamasını yazacağız.

Merhaba dünya uygulaması programcılığa yeni başlandığında genelde ilk yazılan programdır. Ekrana yazı yazmaktan başka bir iş yapmaz genelde. Bizim yazacağımız da aynı işi yapacak.

Eclipse'i başlatarak işe başlayalım.

Yazacağımız her uygulama için bir proje oluşturmamız gerekiyor. Şimdi Merhaba Dünya uygulamamız için bir proje oluşturalım.


Ekran görüntülerinde göründüğü gibi yeni bir Android projesi oluşturuyoruz.
Projemize bir isim veriyoruz. Türkçe karakter ve boşluk kullanmıyoruz.
Projemizin hangi Android sürümünde çalışacağını seçiyoruz. Ben Android 2.2'yi kullanacağım.
Application Name kısmına uygulamamızın telefonda da görünecek ismini yazıyoruz.


Package name kısmına ise uygulamamızın paket adını yazıyoruz. Bu kısmı genelden özele doğru giden kelimeleri birbirlerinden noktayla ayırarak doldurabilirsiniz. Bu kısmı bir web adresinin tersi gibi de düşünebilirsiniz (merhabadunya.androidce.com adresinin tersi gibi mesela).


Create Activity kısmında ise kendiliğinden oluşturulacak ana etkinlik dosyasının adını seçiyoruz. Bu bir java sınıfı olacağı için isimlendirirken java sınıflarının isimlendirme kuralları ve alışkanlıklarına uymakta fayda var (her kelimenin ilk harfinin büyük yazılması gibi).

Etkinliğin ne olduğundan bahsedeyim biraz. Etkinliği bilgisayarınızdaki işletim sisteminde kullanılan pencereler gibi düşünebilirsiniz. Bu uygulamada Eclipse bizim için içine daha sonra yazı yazacağımız bir etkinlik oluşturdu.
Projemiz oluştu. Şimdi bir Android projesinin yapısına değinelim.

src dizini, İngilizce "source" kelimesinin kısa hali, altında bizim yazacağımız java kaynak kodları bulunur.

gen dizini, İngilizce "generated" kelimesinin kısa hali, altında da bizim yaptığımız değişiklikler sonucunda kendiliğinden oluşturulan dosyalar bulunur.

res dizini, İngilizce "resource" kelimesinin kısa hali, altında uygulamada kullanılan resimler, simgeler, layout dosyaları (tasarım yapılan dosyalar) ve metinler gibi dosyalar bulunur.
AnaEtkinlik.java dosyasını açalım. Yukarıdaki ekran görüntüsündeki kodların Eclipse tarafından oluşturulduğunu göreceksiniz. Ben daha güzel görünmesi için bir kaç düzenleme yaptım ve açıklamalar ekledim.
res/layout dizini altındaki main.xml dosyasını açalım. Bu dosya bizim ana etkinliğimizin içinde olanları düzenlememizi sağlayacak. Gördüğünüz gibi Eclipse oluşturduğu etkinlik içine bir tane yazı yazmış bile. Bu yazıyı seçip silin ki kendimiz nasıl oluşturabiliriz öğrenelim.
Şimdi res/strings dizini içindeki strings.xml dosyasını açalım. Burada da uygulama içinde kullanılan metinler yer alır. Eclipse'in oluşturduğu metnin de burada olduğunu görüyorsunuz. hello etiketli yazının olduğu satırı siliyoruz çünkü birazdan kendimiz oluşturacağız.
main.xml dosyasına geri dönüp kendimiz bir yazı ekleyelim uygulamamıza. Soldaki listeden Form Widgets altındaki TextView nesnesini tutup ekranımıza bırakıyoruz.
strings.xml dosyası içine de eklediğimiz nesneye yazacağımız yazıyı oluşturuyoruz. Ekran görüntüsünde gördüğünüz gibi metinAlani_yazi etiketiyle Merhaba Dünya! metnimizi yazdık.
Şimdi main.xml dosyasına geri dönüp, Graphical Layout sekmesinden xml görünüşü sekmesine geçiyoruz. id ve text özelliklerini ekran görüntüsünde görüldüğü gibi değiştiriyoruz.

Peki biz neden istediğimiz metni direk olarak bu TextView nesnesinin text özelliği içine yazmadık da, gidip strings.xml dosyasına bir girdi oluşturup etiketi kullanarak çağırdık? Uygulamamızda kullanacağımız metinleri bu yöntemle yazmak bize daha sonra bu metinleri düzenlemek istediğimizde ya da uygulamayı başka bir dile çevirmek istediğimizde büyük kolaylık sağlayacaktır.
Şimdi yazdığımız uygulamayı çalıştırma zamanı. Bir önceki yazıda sanal Android cihazı oluşturmayı anlatmıştım, o yüzden en az Android 2.2 olan bir sanal cihazınızın olduğunu varsayıyorum.

Uygulamayı çalıştırmak için araç çubuğundaki çalıştır (run) düğmesinin yanındaki küçük oka tıklıyoruz, Run As menüsü altından, Android Application seçeneğine tıklıyoruz.

Not: Eğer bu şekilde sorun yaşıyorsanız Package Explorer penceresinden projenize sağ tıklayıp aynı yolu izleyebilirsiniz.

Böylece emulatör açılıyor ve sanal cihazımız çalışmaya başlıyor.
 Sanal cihazın yüklenmesi biraz zaman alabilir.
Gördüğünüz gibi sanal cihaz başladı ve uygulamamız çalıştı.

İlk Android uygulamamızı bitirdik, hayırlı uğurlu olsun. :)

Sonraki yazılarda görüşmek üzere.

Kolay gelsin. :)

Android Programlama I - Android Programlamaya Giriş

Herkese merhaba.

Bir yerlere yazmadığım zaman bir süre sonra unuttuğumun farkına vardığım için, bundan sonra Android programlama konusunda öğrendiklerimi elimden geldiğince buraya yazıp sizlere anlatmaya çalışacağım.

Öncelikle Android konusunda Akademik Bilişim 2012 - Uşak etkinliği çerçevesinde kendisinden çok şey öğrendiğim sayın Muharrem Taç hocama teşekkür etmek istiyorum.

Daha faydalı olacağını düşündüğüm (ve kendi bilgisayarımda da öyle kullandığım) için anlatacaklarımı Ubuntu üzerinde ve Türkçe olarak anlatacağım. Windows kullanıyorsanız da takip edebilirsiniz ama her şey bu anlatılanlarla birebir aynı olmayacaktır (en azından bu sayfada anlatılacaklar için).

Ayrıca, Android konusunda usta değilim, yeni öğreniyorum. O yüzden, hatam ya da yanlışım olursa affınıza sığınıyorum.

Haydi başlayalım. :)

Nedir ki bu Android? Yenilir mi, içilir mi?

Android, en temel tanımıyla bir işletim sistemidir. Çoğunlukla cep telefonu, tablet bilgisayarlar gibi mobil cihazlarda kullanılır. Açık kaynak kodludur. İyidir, hoştur yani Android. :)

Ben de Android uygulaması yazabilir miyim? Bunun için neler gereklidir?

İstiyorsanız neden olmasın? :) Android uygulaması geliştirmek için en temel gereksinimler aşağıdaki gibidir:
  • Java veya C# programlama dilini bilmek (Ben Java kullanacağım.)
  • Java Developement Kit (JDK)
  • Eclipse Integrated Developement Environment (IDE)
  • Android Software Developement Kit (SDK)
  • Eclipse için Android Developement Tools eklentisi (ADT)
  • Bir Android cihaz (Şart değil, ama işinizi çok kolaylaştırabilir.)
Şimdi adım adım yapılması gerekenleri inceleyelim.

Adım 1: Ubuntu'ya JDK'yi yüklemek

Eğer bilgisayarınızda JDK'nin yüklü olduğundan eminseniz bu adımı atlayabilirsiniz. Eğer yüklü değilse okumaya devam ediniz.

Bu kısım için internette bir çok değişik anlatım bulunmakta, ama ben kolayca yükleyebileceğiniz bir yöntemi burada göstereceğim.

Bir terminal (uçbirim) penceresi açıp (Ctrl + Alt + T) aşağıdaki komutları sırasıyla girin.
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java 
sudo apt-get update 
sudo apt-get install oracle-jdk7-installer
Bu işlemin bilgisayarınıza güncel JDK'yi yüklemesi gerekir.

Adım 2: Ubuntu'ya Eclipse'i yüklemek

Eclipse, Android uygulamalarınızı geliştirirken kullanabileceğiniz gelişmiş bir bütünleşik geliştirme ortamıdır (IDE). Ubuntu'ya Eclipse'i kolayca yüklemek için Ubuntu yazılım merkezini (Ubuntu Software Center) çalıştırın ve arama kutusuna eclipse yazın.

Ekran görüntüsünde göründüğü gibi Eclipse karşınıza çıkacaktır. Yükle (Bende yüklü olduğu için yükle yerine kaldır tuşu var.) tuşuna tıklayın ve işlemin bitmesini bekleyin.

Bu aşamada, Android geliştirme için bilgisayarınızda kendinize, içine birazdan yükleyeceğiniz Android SDK'yi ve daha sonra gerekebilecek diğer dosyalarınızı koyabileceğiniz bir çalışma dizini oluşturmanızı tavsiye ederim. Ayrıca bu dizin içine Eclipse'te oluşturacağınız projelerinizi tutacağınız ayrı bir çalışma dizini daha açmanızda da yarar var. (Eclipse'te buna workspace deniyor.) Örneğin ben aşağıdakine benzer bir dizin yapısıyla çalışıyorum.
mAt/Programlama/Android 
mAt/Programlama/Android/android-sdk-linux 
mAt/Programlama/Android/Projeler
Adım 3: Android SDK'yi yüklemek

Android uygulamaları geliştirmek için buradan Android SDK'nin sistemimize uyan halini indirin. Ubuntu için Linux platformundaki dosyayı indirmek gerekiyor.

Dosyayı indirdikten paketin içindeki dosyaları çıkartın ve (herhangi bir yer olabilir ama) yukarıda bahsettiğim Android çalışma dizininize koyun.

Adım 4: Eclipse için ADT'yi yüklemek

Eclipse'i başlatın. Bir workspace seçmeniz istendiğinde (yukarıda bahsettiğim) projelerinizi koyacağınız dizini seçin. Eclipse açıldıktan sonra aşağıdaki işlemleri yapın.

Help menüsünden Install New Software seçeneğini seçin.
 Add tuşuna tıklayın. Add Repository penceresi geldiğinde Name alanına ADT PluginLocation alanına https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ yazın.
 Ok'e tıklayın. Liste geldikten sonra Select All'a tıklayıp hepsini seçin ve Next deyin. Tekrar Next deyip ilerleyin. Yükleme bittiğinde Finish deyip işlemi bitirin.

Bu yüklemeden sonra Eclipse'i baştan başlatmanız gerekiyor.

Adım 5: Eclipse altındaki Android SDK ayarlarını yapmak ve gerekli API'leri indirmek

ADT eklentisini yükleyip Eclipse'i yeniden başlattıktan sonra Window menüsünden Preferences seçeneğine tıklayın. Android sekmesindeki SDK Location kısmına daha önceden indirip Android çalışma dizininize koyduğunuz Android SDK dizinini gösterin ve Ok deyip ayarları kapatın.
 Şimdi yine Window menüsünden Android SDK Manager seçeneğine tıklayın. Karşınıza gelen pencerede ToolsExtras ve en az bir Android API'si seçmeniz gerekli. Herhangi birini (ya da hepsini) seçebilirsiniz ama Android 2.2 sık kullanıldığından çok büyük oranda işinizi görecektir. Ben de ilerleyen konularda Android 2.2 sürümünde uygulama geliştireceğim.
 Gerekli bileşenleri seçtikten sonra Install packages tuşuna tıklayın. Sorulduğunda sözleşmeyi onaylamak için Accept All seçeneğini seçip ilerleyin. Dosyaların indirilip yüklenmesini bekleyin (Uzun sürebilir.).

Yükleme işlemi bittiğinde Android için uygulama geliştirmeye neredeyse hazırsınız demektir.

Adım 6: Sanal bir Android cihazı oluşturmak

Yazdığınız uygulamaları emulatör yardımıyla sanal bir Android cihazda deneyebilirsiniz. Daha önceden oluşturulmuş bir sanal cihazınız olmadığını düşünerek yeni bir tane oluşturmayı anlatacağım.

Yeni bir sanal Android cihaz oluşturmak için Eclipse'te Window menüsünden AVD Manager seçeneğine tıklayın.
 New seçeneğine tıkladıktan sonra yeni cihazınıza bir isim verin ve Android'in hangi sürümünü kullanacağını seçin.

İşiniz bittiğinde Create AVD seçeneğine tıklayarak cihazınızı oluşturabilirsiniz.

Artık sanal bir Android cihazınız da olduğuna göre Android programlamaya hazırsınız demektir. :)

Bir sonraki anlatımda ilk Android uygulaması olarak, programcılıkta bir gelenek olan bir Hello World uygulaması yazacağız.

İnşallah faydalı olmuştur.

Kolay gelsin. :)