5 Şubat 2012 Pazar

Android Programlama I - Android Programlamaya Giriş

Herkese merhaba.

Bir yerlere yazmadığım zaman bir süre sonra unuttuğumun farkına vardığım için, bundan sonra Android programlama konusunda öğrendiklerimi elimden geldiğince buraya yazıp sizlere anlatmaya çalışacağım.

Öncelikle Android konusunda Akademik Bilişim 2012 - Uşak etkinliği çerçevesinde kendisinden çok şey öğrendiğim sayın Muharrem Taç hocama teşekkür etmek istiyorum.

Daha faydalı olacağını düşündüğüm (ve kendi bilgisayarımda da öyle kullandığım) için anlatacaklarımı Ubuntu üzerinde ve Türkçe olarak anlatacağım. Windows kullanıyorsanız da takip edebilirsiniz ama her şey bu anlatılanlarla birebir aynı olmayacaktır (en azından bu sayfada anlatılacaklar için).

Ayrıca, Android konusunda usta değilim, yeni öğreniyorum. O yüzden, hatam ya da yanlışım olursa affınıza sığınıyorum.

Haydi başlayalım. :)

Nedir ki bu Android? Yenilir mi, içilir mi?

Android, en temel tanımıyla bir işletim sistemidir. Çoğunlukla cep telefonu, tablet bilgisayarlar gibi mobil cihazlarda kullanılır. Açık kaynak kodludur. İyidir, hoştur yani Android. :)

Ben de Android uygulaması yazabilir miyim? Bunun için neler gereklidir?

İstiyorsanız neden olmasın? :) Android uygulaması geliştirmek için en temel gereksinimler aşağıdaki gibidir:
  • Java veya C# programlama dilini bilmek (Ben Java kullanacağım.)
  • Java Developement Kit (JDK)
  • Eclipse Integrated Developement Environment (IDE)
  • Android Software Developement Kit (SDK)
  • Eclipse için Android Developement Tools eklentisi (ADT)
  • Bir Android cihaz (Şart değil, ama işinizi çok kolaylaştırabilir.)
Şimdi adım adım yapılması gerekenleri inceleyelim.

Adım 1: Ubuntu'ya JDK'yi yüklemek

Eğer bilgisayarınızda JDK'nin yüklü olduğundan eminseniz bu adımı atlayabilirsiniz. Eğer yüklü değilse okumaya devam ediniz.

Bu kısım için internette bir çok değişik anlatım bulunmakta, ama ben kolayca yükleyebileceğiniz bir yöntemi burada göstereceğim.

Bir terminal (uçbirim) penceresi açıp (Ctrl + Alt + T) aşağıdaki komutları sırasıyla girin.
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java 
sudo apt-get update 
sudo apt-get install oracle-jdk7-installer
Bu işlemin bilgisayarınıza güncel JDK'yi yüklemesi gerekir.

Adım 2: Ubuntu'ya Eclipse'i yüklemek

Eclipse, Android uygulamalarınızı geliştirirken kullanabileceğiniz gelişmiş bir bütünleşik geliştirme ortamıdır (IDE). Ubuntu'ya Eclipse'i kolayca yüklemek için Ubuntu yazılım merkezini (Ubuntu Software Center) çalıştırın ve arama kutusuna eclipse yazın.

Ekran görüntüsünde göründüğü gibi Eclipse karşınıza çıkacaktır. Yükle (Bende yüklü olduğu için yükle yerine kaldır tuşu var.) tuşuna tıklayın ve işlemin bitmesini bekleyin.

Bu aşamada, Android geliştirme için bilgisayarınızda kendinize, içine birazdan yükleyeceğiniz Android SDK'yi ve daha sonra gerekebilecek diğer dosyalarınızı koyabileceğiniz bir çalışma dizini oluşturmanızı tavsiye ederim. Ayrıca bu dizin içine Eclipse'te oluşturacağınız projelerinizi tutacağınız ayrı bir çalışma dizini daha açmanızda da yarar var. (Eclipse'te buna workspace deniyor.) Örneğin ben aşağıdakine benzer bir dizin yapısıyla çalışıyorum.
mAt/Programlama/Android 
mAt/Programlama/Android/android-sdk-linux 
mAt/Programlama/Android/Projeler
Adım 3: Android SDK'yi yüklemek

Android uygulamaları geliştirmek için buradan Android SDK'nin sistemimize uyan halini indirin. Ubuntu için Linux platformundaki dosyayı indirmek gerekiyor.

Dosyayı indirdikten paketin içindeki dosyaları çıkartın ve (herhangi bir yer olabilir ama) yukarıda bahsettiğim Android çalışma dizininize koyun.

Adım 4: Eclipse için ADT'yi yüklemek

Eclipse'i başlatın. Bir workspace seçmeniz istendiğinde (yukarıda bahsettiğim) projelerinizi koyacağınız dizini seçin. Eclipse açıldıktan sonra aşağıdaki işlemleri yapın.

Help menüsünden Install New Software seçeneğini seçin.
 Add tuşuna tıklayın. Add Repository penceresi geldiğinde Name alanına ADT PluginLocation alanına https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ yazın.
 Ok'e tıklayın. Liste geldikten sonra Select All'a tıklayıp hepsini seçin ve Next deyin. Tekrar Next deyip ilerleyin. Yükleme bittiğinde Finish deyip işlemi bitirin.

Bu yüklemeden sonra Eclipse'i baştan başlatmanız gerekiyor.

Adım 5: Eclipse altındaki Android SDK ayarlarını yapmak ve gerekli API'leri indirmek

ADT eklentisini yükleyip Eclipse'i yeniden başlattıktan sonra Window menüsünden Preferences seçeneğine tıklayın. Android sekmesindeki SDK Location kısmına daha önceden indirip Android çalışma dizininize koyduğunuz Android SDK dizinini gösterin ve Ok deyip ayarları kapatın.
 Şimdi yine Window menüsünden Android SDK Manager seçeneğine tıklayın. Karşınıza gelen pencerede ToolsExtras ve en az bir Android API'si seçmeniz gerekli. Herhangi birini (ya da hepsini) seçebilirsiniz ama Android 2.2 sık kullanıldığından çok büyük oranda işinizi görecektir. Ben de ilerleyen konularda Android 2.2 sürümünde uygulama geliştireceğim.
 Gerekli bileşenleri seçtikten sonra Install packages tuşuna tıklayın. Sorulduğunda sözleşmeyi onaylamak için Accept All seçeneğini seçip ilerleyin. Dosyaların indirilip yüklenmesini bekleyin (Uzun sürebilir.).

Yükleme işlemi bittiğinde Android için uygulama geliştirmeye neredeyse hazırsınız demektir.

Adım 6: Sanal bir Android cihazı oluşturmak

Yazdığınız uygulamaları emulatör yardımıyla sanal bir Android cihazda deneyebilirsiniz. Daha önceden oluşturulmuş bir sanal cihazınız olmadığını düşünerek yeni bir tane oluşturmayı anlatacağım.

Yeni bir sanal Android cihaz oluşturmak için Eclipse'te Window menüsünden AVD Manager seçeneğine tıklayın.
 New seçeneğine tıkladıktan sonra yeni cihazınıza bir isim verin ve Android'in hangi sürümünü kullanacağını seçin.

İşiniz bittiğinde Create AVD seçeneğine tıklayarak cihazınızı oluşturabilirsiniz.

Artık sanal bir Android cihazınız da olduğuna göre Android programlamaya hazırsınız demektir. :)

Bir sonraki anlatımda ilk Android uygulaması olarak, programcılıkta bir gelenek olan bir Hello World uygulaması yazacağız.

İnşallah faydalı olmuştur.

Kolay gelsin. :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder